Sentente despre naturile inteligibile
in stoc
021-319-40-60 / 0771-664-320
Interval orar: 9:00 - 17:00
Dintre toate scrierile lui Porfir, cea care a avut in timp influenta cea mai mare asupra culturii a fost scurta sa introducere la Categoriile aristotelice. Ajungand in Evul Mediu prin traducerea latina a lui Boethius, a fost de ajuns, prin cele cateva cuvinte de la inceput, ca sa porneasca intreaga discutie legata de "universalii", de care era preocupata scolastica timpurie. Acest lucru desigur nu s-a datorat vreunei originalitati speciale, ci prezentarii concise si clare a punctelor teoriilor rivale sustinute de platonicieni, peripateticieni si stoici.
Din ceea ce a ramas consemnat legat de doctrinele metafizice ale lui Porfir, se observa o mai accentuata tendinta catre elaborarea metodei triadice de a grupa, sistematizata si mai mult de neoplatonismul tarziu. Totusi, adevarata importanta a scrierilor in care el a prezentat doctrina scolii s-a datorat, asa cum au recunoscut contemporanii sai, perspicacitatii cu care Porfir a patruns gandirea esentiala a maestrului sau si claritatii cu care a expus-o. Un exemplu al acestui lucru poate fi furnizat din Sententia. Acest tratat prezinta un interes mai general prin exemplele oferite de probleme etice ridicate si discutate in antichitatea tarzie, nu in spiritul cazuisticii scolastice, ci dintr-o dorinta autentica de a le rezolva in lumina constiintei reflexive.
In Sententiae poate fi observata o preocupare fata de etica, care contine o clasificare mult mai sistematic a virtutilor decat cea pe care Plotin a oferit-o la modul explicit. Porfir le clasifica in virtuti civice, purificatoare, contemplative si paradigmatice. Virtutile din prima clasa elibereaza sufletul de excesul atasarii patimase de corp si produc cumpatarea; cele din a doua clasa il elibereaza complet de atasarea sa, astfel incat acum sa se poata indrepta catre binele sau adevarat. A treia clasa cuprinde virtutile sufletului ce are o activitate inteligibila; a patra, cele care se afla in intelectul insusi, spre care sufletul isi inalta privirea, vazandu-le ca modele. Noi trebuie sa ne preocupam in principal de virtutile din a doua clasa, avand in vedere ca trebuie sa fie dobandite in viata aceasta. Prin intermediul acestor virtuti, are loc o ascensiune catre virtutile contemplative ale sufletului si catre cele care sunt modelul acestora din intelectul pur. Conditia purificarii este cunoasterea de sine.
A nu cunoaste fiinta si a nu te cunoaste pe tine insuti au aceeasi origine, adica o adaugare a ceea ce nu este, ce consta intr-o micsorare a fiintei care este totul - si care nu poate suferi micsorare decat in aparenta. Recuperarea de sine prin cunoastere inseamna recuperarea fiintei care nu a fost niciodata absenta - care este inseparabila de tine in esenta asa cum esti tu fata de tine insuti.
Aceasta este desigur doctrina lui Plotin privita din centru.
Din aceeasi colectie
-
Sase Yoga ale lui Naropa
-
Upadesha Sahasri
-
Samkhya - Karika / Tarka - Samgraha
-
Compendiul filozofiilor indiene
-
Advaita Vedanta
-
Cantul Eliberatului
-
Tes panza Numelui Tau (Canturi de iubire - Aforisme - Poeme mistice)
-
Yoga Tibetana si Doctrinele Secrete
-
Upanisad
-
Dhammapada
-
Comentariu alegoric al legilor sfinte dupa lucrarea de sase zile
-
Intrarea pe calea iluminarii
-
Teologia aritmeticii
-
Elemente de teologie
-
Advaita Bodha Dipika
-
Tripura Rahasya (Taina Zeitei Supreme)
-
Tablitele de argila (Scrieri din Orientul antic)
-
Sentente despre naturile inteligibile
-
Gandirea egipteana antica
-
Scripta aramaica
-
Canturile divine ale lui Zarathustra (GATHA)
-
Scrieri sacre ale Japoniei (Kojiki, Nihon shoki, Engishiki)
-
Vaisesika Sutra (Filosofia realista a Indiei antice)
-
Lankavatara Sutra
-
Initierile mistice
Cei care au cumparat aceasta carte au mai cumparat si:
-
Elemente de teologie
-
Corpus Hermeticum - Textele fundamentale si invataturile tainice de initiere in hermetism
-
Biserica si gnoza
-
Misteriile lui Mithra - De la originea cultului pana la influenta religioasa asupra Imperiului Roman
-
Zoharul - Cartea Splendorii - Cartea Misterului Pecetluit, Marea Adunare Sfanta si Mica Adunare Sfanta
-
Cartea lui Enoh
-
Capete gnostice
-
Vaisesika Sutra (Filosofia realista a Indiei antice)
-
Misteriile egiptene - Zei, regi, simboluri si ritualuri
-
Despre Isis si Osiris - Mitul fundamental si misteriile din religia egipteana
-
Cartea egipteana a mortilor - Papirusul Ani
-
Evanghelii Gnostice
-
Cartea intelepciunii lui Solomon
-
Orfeu - Teogonia si misteriile orfice
-
Bardo Thodol - Cartea tibetana a mortilor
-
Metafizica si Cosmologie orientala
-
CORANUL - Editia a V-a - Editie revizuita si adaugita
-
Galceava himerelor
-
Kabbala. Traditia secreta a occidentului - Stiinta Secreta
-
Magia spirituala si angelica - De la Ficino la Campanella
-
Vietile Episcopilor Romei socotiti sfinti in Biserica Ortodoxa
-
Gradina Tainica a Adevarului
-
Omul universal - Islamul si functiunea lui Rene Guenon
-
Tractatus Aureus - Tratatul de Aur al lui Hermes despre Piatra Filosofilor
-
Opus Paramirum - Principiile artei medicale
-
Calea spre Nirvana
-
Cartea tibetana a vietii si a mortii
-
Ars Alchimica - Sapte tratate in care se vorbeste despre Natura, Stiinta si Arta Spagirica
-
Nestematele Legii
-
Meditatie asupra perceptiei