Filosofia lui Pitagora
Stoc indisponibil momentan
021-319-40-60 / 0771-664-320
Interval orar: 9:00 - 17:00
Autorul anonim al scrierii Despre viata si poezia lui Homer sustine ca Pitagora ar fi imprumutat de la Homer dogma nemuririi sufletului, teoria migratiilor succesive ale acestuia, doctrina numerelor (unde unitatea este principiul binelui iar diada principiul raului), stiinta muzicii si arta de a o folosi in scopuri morale si religioase. Imitandu-si maestrul, pitagoricienii nu au ezitat niciodata sa utilizeze versul pentru a moraliza sufletele, recomandand purificarea trupurilor prin arta medicinei si sufletele prin arta muzicii. Muzica se uneste cu poezia in cantec, iar cantecul, pentru pitagoricieni, este unul din cele mai desavarsite mijloace de purificare si educatie, una din formele cele mai inalte de expunere a ideilor morale; caci muzica, in opinia lor, face sa patrunda in suflet si in trup armonia si ritmurile ei, adica sanatatea si virtutea. In sfarsit, Versurile de Aur, care apartin cu siguranta Scolii Pitagoreice, sunt o dovada autentica a caracterului poetic pe care filosofia pitagoreica l-a pastrat mereu, si care se manifesta atat in esenta doctrinelor sale cat si in forma in care acestea s-au dezvoltat.
Insa filosofia greaca, in aceasta perioada a istoriei, este unita nu doar cu arta, cu poezia, si in consecinta cu religia, ci este unita de asemenea cu realitatea si cu viata practica. Pentru grec, viata omului este esentialmente o viata sociala: in afara unei societati organizate, guvernata de legi si de precepte rationale imperative, adica in afara politicii, nu exista loc pentru o societate umana, nici pentru om, si cu atat mai putin pentru o stiinta care sa-l studieze pe om indeaproape. Orice conceptie despre lucruri se leaga de o conceptie despre om, iar aceasta, de o conceptie despre om in societate, sau o conceptie politica; si cum teoria, sub acest raport, nu se lasa separata de practica, nu e de mirare ca vedem amestecandu-se si aproape confundandu-se o tentativa de reforma religioasa, politica si morala cu un sistem speculativ incipient si cu o doctrina cu adevarat stiintifica.
Filosofia pitagoreica se prezinta deci sub infatisari atat de multiple si diverse incat este dificil sa le putem sesiza pe toate in principiul ca si in unitatea lor: ea este poetica prin forma si procedeele sale de expunere, religioasa si politica prin scopul sau, speculativa si stiintifica prin principiul si rezultatele sale.
Pitagora a inteles ca buna organizare a vietii publice si private, morala sanatoasa si adevarata politica se bazeaza pe o doctrina religioasa; pe de alta pare, el era convins ca o doctrina religioasa, pentru a nu fi luata de curentul superstitiilor si erorilor pe care aceasta le poarta odata cu adevarul, trebuie sa se sprijine pe o conceptie rationala despre om, despre lucruri si despre intregul univers, adica pe o filozofie - proiect vast, care, chiar daca a esuat in parte, nu atesta mai putin originalitatea, forta si cuprinderea geniului care l-a conceput si a incercat sa il realizeze.
*
"Dupa parerea pitagoricienilor, numerele, proprietatile si combinatiile de numere sunt cauzele a tot ceea ce exista si a tot ceea ce devine, a tot ceea ce a fost si s-a preschimbat, de la origini si pana astazi. Pentru pitagoricieni, chiar si lumea insasi, in unitatea ei, este constituita de catre numar si nu exista alt numar in afara celui care constituie lumea. Cerul sau lumea, dupa cum spuneau pitagoricienii, reprezinta o armonie, adica un numar. Numarul este chiar fiinta. El este fiinta in toate categoriile fiintei; el este elementul material, elementul formal; el reprezinta cauza... Numerele par a fi deopotriva transcendente si imanente."
Aristotel
*
"In viziunea lui Pitagora, totul este numar, ordine, masura si armonie. Odata cu el putem sa intrezarim, distincta si de sine statatoare, adevarata notiune de filosofie. Odata cu el filosofia se prezinta ca o conceptie generala despre lume, o explicatie stiintifica si sistematica a naturii, omului si divinitatii."
Antelme-Edouard Chaignet
*
Descrierea bibliografica a cartii:
Antelme E. Chaignet, Filosofia lui Pitagora, Traducere din limba franceza: Gabriel Avram, Editura Herald, Colectia Cogito, Bucuresti, 2012, 352 p.
CUPRINS
Introducere 5
Partea intai
Conceptia filosofica a pitagoreicienilor 9
I. Numarul 11
II. Elementele numarului 47
III. Lumea 75
IV. Sistemul numerelor in lume 93
V. Armonia 123
VI. Armonia celesta 135
VII. Viata lumii. Elementele. Spatiul. Timpul 151
VIII. Sufletul. Stiinta. Morala. Arta 169
Partea a doua
Influenta filosofiei pitagoreiciene asupra gandirii ulterioare 201
Partea a treia
Contributia pitagorismului la istoria cugetarii filosofice 321
Din aceeasi colectie
-
Elementele metafizicii
-
De la religie la filosofie
-
Socrate si Christos - Un studiu asupra filosofiei religiei
-
Platon * Socrate
-
Filosofia religiei
-
Religia in formare
-
Vointa de a crede
-
Prietenul lui Nietzsche - Istoria vietii lui Paul Deussen
-
Misticism si logica si alte eseuri
-
Filosofia pentadica - Problema transcendentei
-
Filosofia lui Pitagora
-
Lumea homerica - Eseu de protofilosofie greaca
-
Dialoguri asupra religiei naturale
-
Filosofia naturala (texte alese)
-
Sfarsitul credintei: religie, teroare si viitorul ratiunii
-
Tratat despre toleranta
-
Eseuri eretice despre filosofia istoriei
-
In apararea drepturilor femeii
-
Leviatanul sau materia, forma si puterea unei comunitati eclesiastice si civile
-
Epoca ratiunii
-
Elementele filosofiei lui Newton
-
Eseu despre prejudecati sau Despre influenta opiniilor asupra moravurilor si fericirii oamenilor
-
Esquisse d`un tableau historique des progres de l`esprit humain
-
Istoria conflictului dintre religie si stiinta
-
Nesupunerea civica si alte scrieri
-
Eseurile despre relatii, sexualitate si experienta
Cei care au cumparat aceasta carte au mai cumparat si:
-
Cartea intelepciunii lui Solomon
-
Omul si devenirea sa dupa Vedanta
-
Filosofia pentadica - Problema transcendentei
-
Viata dupa moarte in credintele omenirii
-
Cartea lui Enoh
-
Ideea de natura - O istorie a gandirii cosmologice europene
-
Corpus Hermeticum - Textele fundamentale si invataturile tainice de initiere in hermetism
-
Zoharul - Cartea Splendorii - Cartea Misterului Pecetluit, Marea Adunare Sfanta si Mica Adunare Sfanta
-
Religie si stiinta
-
Devino ceea ce esti
-
Masonerie oculta si initiere hermetica
-
Yi Jing - Cartea schimbarilor
-
Evanghelii Gnostice
-
Istoria francmasonilor
-
Kabbala. Traditia secreta a occidentului - Stiinta Secreta
-
Cosmos
-
Mintea Zen, Mintea Incepatorului
-
Cunoasterea de sine - Calatorie spre fiinta interioara
-
Buddhismul Tantric - Doctrine si practici indo-tibetane
-
Cele 12 chei ale filosofiei
-
Sentente despre naturile inteligibile
-
Legendele, miturile si simbolurile Francmasoneriei
-
Palmierul Deborei
-
Orfeu - Teogonia si misteriile orfice
-
CORANUL - Editia a V-a - Editie revizuita si adaugita
-
Vointa de a crede
-
Doctrina secreta a templierilor
-
Apocalipse apocrife ale Noului Testament
-
Homeopatie in psihoterapie - remedii in terapia cognitiv-comportamentala
-
Francmasonerie si companionaj