Filmul ca rugaciune - Vasile Andru despre Andrei Tarkovsky - Blogul Editurii Herald - Editura Herald

Cum comand cărţi

1Va logati sau creati un cont nou.
2Adaugati un produs in cos si finalizati comanda.
3Beneficiati de transport gratuit pentru comenzi mai mari de 100 RON.

Pentru orice nelamuriri va stam la dispozitie la contact [ @ ] edituraherald.ro. Va multumim!

 

 

Program Showroom

Lu-Vi 9:00 - 17:30

Telefoane

0771-664-320, 021-3194060, 021-3194061

CREARE CONT

Nume complet

*

E-mail

*

Confirmare E-mail

*

Parola

*

Confirmare parola

*

Antispam ( 5 + 3 =)

*

Ati uitat parola?

*

Blogul Editurii Herald

Descopera cartile care te transforma!

  • Acasă
    Acasă This is where you can find all the blog posts throughout the site.
  • Categorii
    Categorii Displays a list of categories from this blog.
  • Etichete
    Etichete Displays a list of tags that have been used in the blog.
  • Bloggeri
    Bloggeri Search for your favorite blogger from this site.
  • Echipe de Blog
    Echipe de Blog Find your favorite team blogs here.
  • Autentificare
    Autentificare Login form
04
Apr

Filmul ca rugaciune - Vasile Andru despre Andrei Tarkovsky

Postat : în categoria: Autori
  • Font size: Larger Smaller
  • Imprimați

Pe 4 aprilie se împlinesc 87 de ani de cand s-a nascut cineastul rus, Andrei Tarkovski (1932-1986), considerat a fi creatorul filmului crestin prin excelenta.  Arta lui abunda in simboluri si elemente sacre ce au fost interpretate si de scriitorul, eseistul și teoreticianul isihasmului, Vasile Andru (1942-2016), in cartea Terapia destinului (2017) in care autorul vorbeste despre dimensiunea spirituala a filmului Sacrificiul:

 

 

***

Sacrificiul de sine

Andrei Tarkovski are un film care se numeste Sacrificiul (1985). L‑a facut cand se gasea in exil, cu putin inainte de moartea sa. L‑a turnat la Stockholm, limba de turnare a fost nu rusa, ci suedeza. Regizor rus, coproductie suedezofranceza. Muzica instrumentala japoneza, flaute japoneze. Vedeti cata planeta este adunata in acest film! A luat marele premiu al juriului, Cannes, 1986. Si premiul ecumenic „pentru viziunea poetica asupra unei lumi amenintate”.

Tema filmului e puterea jertfei. Cuvantul jertfa, sa nu va tulbure, disocierile pe care le faceam mai sus intre jertfa si ofranda sa nu va faca alergici la cuvantul „jertfa”. Multi, azi, spun jertfa si inteleg ofranda! Si asta este important! Important este ca mentalitatea violenta s‑a inlocuit cu una a milei. Cel care prin jertfa intelege ofranda are mintea milei. (In original, titlul filmului lui Tarkovski este chiar Ofret, Ofranda!)

Juriul care a premiat filmul a fost uimit ca solutia sacrificiului de sine, a ofrandei de sine, mai poate fi de actualitate, intr‑o lume tot mai pragmatica.

Intai, Tarkovski a voit sa sondeze „destinul unui bolnav de cancer, Alexander, care, prin faptul ca aduce o jertfa, este vindecat de suferinta sa”. Tarkovski framanta inca dinainte de exilul sau aceasta idee, tema jertfei l‑a fascinat dintotdeauna. Un om care face un sacrificiu, se poate vindeca de cancer? Iata ideea veche. Treptat, viziunea lui Tarkovski se extinde, de la salvarea personala, la salvarea semenilor, a planetei, prin jertfa de sine.

Filmul este testamentar, iar tema jertfei (ofret) este parte a existentei lui Tarkovski. Zice:


„Ca om religios, ma intereseaza inainte de toate cel care este in stare sa

sacrifice, sa aduca ofranda, fie pentru un principiu spiritual, fie pentru a se

salva pe el insusi, fie din amandoua motivele in acelasi timp”.

 

Asta presupune „deturnarea fatala de la orice egoism” si desprinderea de legile curente ale lumii pragmatice.

Personajul central, Alexander, artist, traia in starea unei descurajari eterne” (akedia, spunem noi). Intr‑o zi, este vestita o iminenta catastrofa nucleara. Guvernantii incearca sa preintampine panica si spaima. Indeamna la liniste. Prin radio, ei indeamna: „Ramaneti acolo unde va aflati. Nicaieri nu ati fi mai feriti de catastrofa. Locul pe care‑l ocupati este la fel de bun ca oricare altul...”

Interesant ca asta o spune Tarkovski, care schimbase locul, tara, si se afla in exil. Oare Moscova e la fel de buna ca Stockholm? Da... Tarkovski nu a fugit de Moscova, ci de comunism... Moscova e la fel de buna ca Stockholm, fiecare loc este cel mai bun. Dar Tarkovski fugea de comunism, oranduirea care a sacrificat milioane de oameni si care a degradat insasi ideea de jertfa si orice morala umana, punandu‑i pe cei jertfiti „sa‑i aplaude pe calaii lor”, asa cum zicea Camus. Sau obligandu‑le pe victime sa devina complicele calailor, prefacand victima in tortionar, asa cum a aratat „experimentul Pitesti”.

In filmul Sacrificiu, asadar, se anunta o explozie nucleara. Frica animalica a protagonistului... Si atunci Alexander face o rugaciune, cu juramantul ca va jertfi tot ce are, si pe sine insusi, daca lumea va fi salvata:

 

„Iti dau tot ce am. Imi las familia pe care o iubesc. Imi distrug caminul meu

si renunt la copil. Ma fac mut... Voi renunta la tot ce ma leaga de viata,

daca faci ca totul sa devina iarasi ca inainte, ca azi dimineata, ca ieri.

Si daca iei de la mine aceasta frica chinuitoare si aducatoare de moarte,

animalica. Ajuta‑ma, Doamne! Voi face tot ce ti‑am fagaduit!”

 

 

Rugaciunea amana catastrofa, pentru ca (zice regizorul) „Dumnezeu asculta glasul unui singur om care e gata sa se converteasca”.

Alexander rupe toate puntile cu lumea, isi incendiaza casa, ca o jertfa pe care o aduce lui Dumnezeu; ard toate bunurile sale, explodeaza masina, el e gata de sacrificiul de sine, suprem. Figura sa atinge dimensiunea acelor „sfinti nebuni”, cum se intalneau in vechea Rusie. Ei au de spus ceva oamenilor de azi...

Este o „incalzire ascetica” evocarea unor asemenea paradigme. „Aprinderea duhului.” Purificarea ca mod ce salvare, de insufletire a fiintei.

egoul este simbolizat in obiecte

De ce ofranda este purificatoare? Pentru ca arzand (daruind) obiectele in care ego‑ul tau este simbolizat, vei arde si ego‑ul. Pentru omul care poseda, obiectul sau este chiar egoul sau. Sacrificand obiectele, el expulzeaza egoismul, distruge iluzia ca obiectul este omul. Dar catre cine sa faca daruri omul modern? Egoismul infloreste pentru ca omul modern nu are unde pune darul sau. Nimeni nu‑i arata limpede cui sa sacrifice, cui sa daruiasca...

***

 

Fragment extras din Terapia destinului, Vasile Andru, Seria de autor Vasile Andru, Editura Herald, 2017.

 

Ultima modificare :

Galerie Media

terapia_destinului_persp

Terapia destinului

In volumul anterior si ingemanat cu acesta - Viata si semn - avansam o promisiune si un...

34.00 36,00 lei

vasile andru

VASILE ANDRU s-a nascut la 22 mai 1942, in satul Bahrinesti, in nordul Bucovinei. Studii universitare la Iasi, absolvite in 1965. Sapte ani este lector universitar. Paraseste catedra si se...

Serie autor: Vasile Andru

Comentarii

SUS
Cos gol

INAPOI